5 tips voor relaxte feestdagen

Pasen

Al een maand voor Pasen zit ik aan de paaseitjes en zijn ze vlak voor de paasdagen al lang en breed op. En dan pas realiseer ik me dat ik misschien voor de kids ook wat paaseitjes in huis moet hebbenšŸ˜³, maar nu zijn ze natuurlijk overal uitverkocht šŸ˜‚.Ā 

Gelukkig is er nog genoeg ander lekkers in huis. Maar ik vind dat best wel een dingetje. Meestal denk ik er niet veel aan, maar als ik anderen zie snoepen, kan ik me niet altijd inhouden. Heb jij dit ook?Ā Dan heb je vast en zeker iets aan deze 5 tips voor relaxte feestdagen.

Paaseitjes

5 tips voor relaxte feestdagen

Met de feestdagen wil je gewoon relaxen en je niet al te druk hoeven maken om eten. En bovenal: genieten!

Hier zijn mijn 5 key tips voor relaxte feestdagen:

Tip 1

Eet en drink alleen iets wat je het cijfer 8 of hoger geeft. En niet omdat het er nu eenmaal staat, omdat het op moet of omdat iemand anders het neemt. Geniet ervan!

Tip 2

Bedenk van tevoren wat je wilt eten en hoeveel je wilt eten. Schrijf je plan op, zo maak je een soort afspraak met jezelf en houd je je er makkelijker aan. Uiteraard mag je ook wat lekkers in je plan neerzetten!

Tip 3

Richt je bij elke maaltijd op je honger- en verzadigingssignalen. Heb je wel eens gemerkt dat je eten na elke hap net iets minder lekker smaakt? Dit is een subtiel signaal dat je verzadigd raakt.

Tip 4

Staat er veel eten op tafel? Schep kleine porties op en gebruik kleinere borden en schaaltjes. Neem tussendoor water of light frisdrank en gezonde producten zoals (snack)groente en volkoren producten die goed verzadigen. Kauw 30 keer op elke hap, zo merk je goed wanneer je genoeg hebt gehad.

Tip 5

Vind je het lastig om te stoppen met snoepen? De beste tip hiervoor blijft toch: zoek afleiding. Dat moet geen probleem zijn met het mooie weer! Door te bewegen sla je ook nog twee vliegen in een klap. Ga lekker wandelen, fietsen, een dagje naar zee, buiten spelen met de kids, de tuin aanpakken, grote lenteschoonmaak houden etc.

Brunch

Een keer (of een weekend) teveel eten is echt geen probleem

En onthoud dat het echt niet erg is als je een keer teveel eet. Of het hele weekend teveel eet. Probeer ervan te genieten en eventueel bovenstaande tips toe te passen. Pak daarna gewoon je gezonde leefstijl weer op. Kun je daar ook wel wat hulp bij gebruiken? In mijn blog vind je nog veel meer praktische tips voor elke dag.

Fijne paasdagen!

Deel dit artikel:
Geschreven door Femke
Gezonde leefstijl en rust rondom eten
Hi! Ik ben Femke, diƫtist en communicatieprofessional. Je leest hier tips voor een gezonde leefstijl en een fijne relatie met eten zodat je weer echt kunt genieten, van eten en van het leven. Zelf ben ik gek op muesli-ontbijtjes, croissants en chocola, en op de bergen, skiƫn en mijn familie!
16 april 2022

Ook interessant om te lezen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Share This