Veel eten over na de feestdagen? 4 antiverspiltips

Diner feestdagen

Heb jij na de feestdagen ook altijd veel eten over? Op een of andere manier verkijk je je daar bij het boodschappen doen toch op! Ik voel me nooit echt fijn als we veel eten overhouden. Niet omdat ik bang ben dat ik een eetbui krijg, maar omdat ik geen eten wil verspillen. Daarom heb ik wat tips op een rijtje gezet zodat je na de feestdagen geen eten hoeft te verspillen. 

Anti-verspiltip 1: gebruik restjes in gerechten

Bedenk een lekkere maaltijd met wat je nog in huis hebt. Ik typ vaak op Google in wat ik nog over heb, bijvoorbeeld: “recept hamreepjes wortels kookroom”. Daar komt vanzelf een recept uit waar ik zelf nooit aan had gedacht. Ideaal, ik hoef zelf niks te bedenken én niks te verspillen.

Probeer dit ook eens voor eten dat je normaal gesproken gedachteloos weggooit, zoals:

  • appelschillen: trek er thee van of rooster ze in de oven tot ze knapperig zijn (lekker met kaneel of koek- en speculaaskruiden!).
  • bruin-zwarte bananen: maak er bananenbrood van.
  • broodkapjes: snijd een kapje in stukjes en bak ze tot ze bruin zijn in de oven. Lekker voor in soep of bij de pasta. Bestrijk ze eventueel van tevoren met olijfolie, doe in een schaal en strooi er Italiaanse kruiden overheen. 

In mijn online training Gezond leven en emotie-eten aanpakken krijg je een gratis Bonusles Maaltijdplanning. Hierin heb ik een stappenplan voor je gemaakt om efficiënter je maaltijden te plannen. Zo verspil je minder én houd je meer geld over!

In deze bonusles komt het volgende aan bod: 

  • waar moet je rekening mee houden bij het maken van een boodschappenlijstje?
  • hoe kun je het (online) shoppen, recepten opzoeken en uitwerken, en koken inplannen in je drukke agenda?
  • tips voor het doen van boodschappen in de supermarkt (ook als je je kids meeneemt)
  • hoe houd je rekening met je budget?
  • tips voor handige materialen om eten langer te bewaren
  • tips voor lastige eters, zoals kinderen die weinig eten of niks lusten

Lees hier meer over deze training. 

Eten

Anti-verspiltip 2: geef overgebleven eten weg

Heb je nog (ongeopende) producten die je waarschijnlijk toch niet op gaat eten? Bijvoorbeeld uit je kerstpakket? Geef het aan iemand die het wel lust of trakteer het op het werk.

Anti-verspiltip 3: bepaal welke producten eerst op moeten

Check op de verpakkingen wat als eerste op moet, en plan voor de komende dagen of weken wat je wanneer gaat eten. Is er al iets over de houdbaarheidsdatum? Kijk, ruik en proef of het nog goed is (vlees gooi je weg als het over de houdbaarheidsdatum is). Restjes maak je het beste als eerste op. Je kunt ze nog twee dagen in de koelkast bewaren.

Leg kort houdbare producten vooraan in de kast en koelkast. Zo vergeet je ze niet. Bewaar producten goed: zet kort houdbare producten snel weer terug in de koelkast. Zet de koelkast op 4 graden, op deze temperatuur zijn voedingsmiddelen het langst houdbaar. Wist je trouwens dat bananen langer goed blijven als je wat aluminiumfolie om het steeltje heen doet? Bananen geven daarnaast een beetje van het gas ethyleen af. Dit zorgt ervoor dat fruit dat naast een banaan ligt sneller rijpt. Kan handig zijn, maar pas op dat niet al je fruit in één keer op moet!

Bekijk hier wat je eigenlijk in de koekast moet zetten en wat je buiten de koelkast kunt bewaren (tropisch fruit bijvoorbeeld). 

Boodschappen

Anti-verspiltip 4: doe slim boodschappen

Ook na de feestdagen kun je veel doen om geen eten te verspillen. Goed voor je portemonnee en voor het milieu. Maak een boodschappenlijstje (op papier of in je phone) en kijk wat je nog hebt liggen aan eten. Bedenk wat je de komende week elke dag wilt eten en drinken en noteer hoeveel je nodig denkt te hebben.

Koop alleen wat op je lijstje staat

Laat je niet verleiden in de supermarkt om van je lijstje af te wijken en doe geen boodschappen als je honger hebt. Neem desnoods van tevoren nog een cracker met beleg of een bakje yoghurt. Als je honger hebt in de supermarkt, ben je veel sneller geneigd meer te kopen dan je van plan was. Hierdoor is de kans groter dat je uiteindelijk eten weggooit.

Houdbaarheidsdatum

Let in de supermarkt op houdbaarheidsdata en bedenk of je de producten voor die datum op krijgt. Koop ook diepvriesgroente, diepvriesfruit en bijvoorbeeld vis uit de diepvries, deze producten zijn net zo gezond als de verse varianten en bederven niet snel.

Fruit

Mooie initiatieven tegen voedselverspilling

Met de app Too good to go kun je bij winkels die meedoen (bakkers, supermarkten, hotels e.d. in heel Nederland) aan het einde van de dag een tas met eten ophalen dat anders zou worden weggegooid. Je betaalt hiervoor een klein bedrag, veel minder dan wanneer je die producten zonder de app zou kopen. Check hier meer apps waarmee je voedselverspilling kunt tegengaan.

Op de website Samen tegen Voedselverspilling lees je meer tips. Het Voedingscentrum biedt in het boek Lekker voor Weinig lekkere en budgetvriendelijke recepten met leftovers.  

Deel dit artikel:
Geschreven door Femke
Gezonde leefstijl en rust rondom eten
Hi! Ik ben Femke, diëtist en communicatieprofessional. Je leest hier tips voor een gezonde leefstijl en een fijne relatie met eten zodat je weer echt kunt genieten, van eten en van het leven. Zelf ben ik gek op muesli-ontbijtjes, croissants en chocola, en op de bergen, skiën en mijn familie!
30 december 2021

Ook interessant om te lezen

5 tips voor relaxte feestdagen

5 tips voor relaxte feestdagen

Al een maand voor Pasen zit ik aan de paaseitjes en zijn ze vlak voor de paasdagen al lang en breed op. En dan pas realiseer ik me dat ik misschien voor de kids ook wat paaseitjes in huis moet hebben😳, maar nu zijn ze natuurlijk overal uitverkocht 😂.  Gelukkig is er...

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This